Главная » Статьи » Меню сайту » Географія

Урок №3 з теми "Населення України"

Урок №3

Системи розселення і розвиток поселень

 

Мета: пояснити суттєві ознаки понять «місто», «село», «урба­нізація», «агломерація», «система розселення», зміни в системі розселення, соціальні проблеми в сільській місцевості; формувати навички роботи з картами атласу та настінною картою, вміння показувати найбільші міста України та розрізняти міста за функці­ями та людністю; оцінювати соціальні проблеми села; виховувати географічну культуру та розширювати світогляд учнів.

Очікувані результати: називає та показує на карті міста-мільйонери та інші найбільші міста; визначає функції міст; пояснює при­чини змін у системі розселення; наводить приклади областей України з різним рівнем урбанізації; оцінює соціальні проблеми в сільській місцевості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, статистичн відомості про частку міського та сільського населення про кількість населення окремих населених пунктів,

Опорні поняття: місто, село, урбанізація, субурбанізація, агломерація система розселення.

Географічна номенклатура: міста-мільйонери — Київ, Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк; міські агломерації — Донецько Макіївська, Київська, Харківська, Дніпропетровсько Дніпродзержинська, Горлівсько-Єнакіївська, Запорізь ка, Криворізька.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Тестові завдання

1. Укажіть фактори, які безпосередньо впливають на кількість насе­лення країни.

А  Географічне положення;

Б природний і механічний рух населення;

В забезпеченість природними ресурсами;

Г розвиток промисловості й сільського господарства.

2.Укажіть назву області з найнижчою густотою населення.

А Київська;                     Б Львівська;

В Чернігівська;              Г  Вінницька.

3. Укажіть країну, де проживає найбільша західна діаспора українців.

 А США;                   Б Канада;

В Росія;                    Г Аргентина.

4. Укажіть назву народу, кількість представників якого за останні двадцять років збільшилася в Україні більш ніж уп'ятеро.

А Білоруси;                           Б молдавани;

В євреї;                                  Г  кримські татари.

5. Установіть відповідність між народами, що проживають в Україні, іі особливостями їхнього розселення.

1. Росіяни

2. Білоруси

3.Угорці

 4.Поляки

А. В Автономній Республіці Крим вони становлять понад половину від усього населення, у Луган­ській, Донецькій, Харківській і Запорізькій об­ластях — понад чверть. Проживають переважно в містах і селищах міського типу

Б. Майже всі представники цього народу зосере­джені в Закарпатті

В. Понад половину представників цього народу живе в Житомирській, Хмельницькій та Львів­ській областях

Г. Більшість представників цього народу живе в Чернівецькій та Одеській областях

Д. Найбільша кількість представників цього народу зосереджена в містах Донецької області. Також вони проживають у Поліссі, східних і південних областях

6.Установіть відповідність між назвами народів та їхніми частками в національному складі населення України (за даними перепису 2001 р.).

1.Українці                             А. 0,2 %

2.Росіяни                               Б. 0,6 %

3.Євреї                                  В. 77,8 %

4.Білоруси                               Г. 0,4 %

А Б В Г                                 Д. 17,3 %

7. Установіть послідовність назв адміністративно-територіальних одиниць залежно від частки українців у національному складі їхнього населення (починаючи з найбільшої).

А  Харківська область

Б  Автономна Республіка Крим

В  Львівська область

Г   Івано-Франківська область

8. Установіть послідовність назв держав залежно від кількості ук­раїнської діаспори (починаючи з найбільшої).

А Молдова Б  Узбекистан В  Румунія Г   Росія

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Запитання

1) У якому населеному пункті ви живете? Що ви знаєте про історії його виникнення та особливості розвитку?

2) Якими є кількість і склад населення вашого населеного пункту?

3) Що ви знаєте про господарську діяльність та побут жителів вашої населеного пункту?

4) У чому полягають особливості способу життя в сільській місцевості? У місті?

5) Хто з ваших рідних переселився із села до міста?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вам добре відомі слова: місто, населений пункт, селище, село, хутір .Людина знає і часто вживає їх у розмові, але не може точно сказати, щ означає те чи інше слово. Після сьогоднішнього уроку ви зможете відрізняти населені пункти одне від одного, називати їх характерні ознаки, зрозумієте закономірності, за якими розвиваються деякі з них, дізнаєтесь про особливості системи розселення України.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Міське і сільське населення. Типи населених пунктів. Типи міст за розмірами та функціями

Усе населення країни проживає в населених пунктах (по­селеннях). Усі поселення пов’язані між собою різноманітними зв’язками й разом складають систему розселення.

Розселення населення неоднакове в різних регіонах країни. Це залежить від багатьох чинників: від історичних подій минулого, виникнення та розміщення природних особливостей місцевості, виробництва та багатьох інших факторів.

Результатом розселення людей є мережа населених пунктів.

Завдання .За схемою дайте відповіді на питання. 

-Які типи поселень розрізняють? За якими ознаками виділяють міські та сільські населенні пункти. Що називають містом? селом? сели­щем міського типу?.

Населеними пунктами називають забудовані земельні ділянки, як використовуються для постійного місця перебування людей. їх поділя ють на міські й сільські виходячи з господарської діяльності, яка пере важає (у сільських населених пунктах основною галуззю, як правило, і сільське господарство); кількості жителів (міста, як правило, більші за села); густоти населення (у міських поселеннях вона значно вища, ніяі у сільських); ступеня благоустрою (у міських поселеннях він вищий, ніж у сільських). В Україні серед сільських населених пунктів найпоширенішими є села й хутори. У них налічується 14 703 тис. жителів країни.

Розповідь-пояснення вчителя.

Робота з контурною картою Підпишіть на контурній карті назви найбільших міст України.

 Ігрова хвилинка. Чи знаєте ви міста й області України?

Варіант 1. Учитель називає місто, учні повинні назвати область, до якої належить це місто.

Варіант 2. Учитель називає область (республіку), а учні — найбіль­ші міста та області, із якими межує ця область.

Варіант 3. Учитель називає місто, у назві якого, наприклад, чоти­ри літери — Ялта. Завдання учнів — якомога швидше підібрати назви міст, у яких кількість літер кожного разу збільшується на одну літеру. Напри­клад: Ялта — Торез — Харків — Донецьк — Антрацит — Енергодар —....

Виграють ті учні, які без помилок складуть найбільший ланцюжок за тйкоротший час.

2.Урбанізація.  В історії будь-якої країни спостерігався і про­довжується безперервний процес підвищення ролі міст і зрос­тання кількості міського населення. Цей процес називається урбанізацією. (Доказом динаміки цього процесу є співвідношення міського і сільського населення в Україні: 1959 р. — 46/54 %; 1979 — 61/39; 1994 — 68/32 %.)

Завдання . Укажіть, про яке місто України йдеться:

1. Місто знаходиться в лісостеповій зоні на перехресті залізнич­них, автомобільних і річкових шляхів. Населення міста — по­над 234 тис. чоловік. Засноване в 1571 р. Місто розташоване по обидва береги річки: на лівому — житлові квартали, а на правому — промисловий район. У цьому місті виготовляють автомобілі великої вантажопідйомності. На південь від міс­та — родовища залізної руди. (Кременчук)

2. Місто знаходиться в степовій зоні. Населення — понад 492 тис. чоловік. Засноване в XVI ст. як фортеця Кальміус. Місто-порт — найбільше на берегах цього моря. З 1948 по 1989 р. це місто мало іншу назву. У місті працюють два металургійних комбінати. (Маріуполь)

3. Місто стоїть на берегах річки, що є притокою Дністра. Перші згадки про нього відносяться до 1062 р. Населен­ня — понад 99 тис. чоловік. Це промисловий (розвинуте машинобудування, легка і харчова галузі) і культурний центр. Центр міста («Старе місто») є історико-архітектурним заповідником. За кількістю пам’яток історії та культури (152) посідає третє місце в країні після Києва і Львова. (Кам’янець-Подільський)

Завдання . Міста можуть розташовуватись як у вигляді одиночних центрів, так й у вигляді скупчень. З часом великі міста об’єднують навколо себе невеликі міста-супутники та найближчі села. Такі скупчення, системи міст називають агломераціями.

За картосхемами визначте райони України. У колі позначено число жителів населеного пункту (у тис. чол.). Дайте характе­ристику міського розселення цих районів. Визначте назви міст, що є «центрами тяжіння».

Завдання . Заповніть таблицю, скориставшись довідковими матеріалами й адміністративною картою атласу. 

Теоретичні відомості

Приклади

назва групи міст

кількість насе­лення, тис. чол.

назва міста

кількість насе­лення, тис. чол. (на 2001 р.)

Малі

 

 

 

 

50–100

 

 

 

 

Полтава

 

 

 

Львів

 

 

 

 

1027

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.

Варіант І Запитання та завдання

1) Назвіть суттєві ознаки понять: «село», «місто», «урбанізація», «агломерація», «система розселення».

2) Продовжте перелік важливих рис урбанізації: збільшення кіль­кості міського населення, збільшення площ антропогенних ланд­шафтів; поширення міського способу життя; збільшення ролі міських поселень у системах розселення, розвиток агломерацій.

3) На основі аналізу карти «Адміністративно-територіальний уст­рій» підтвердьте або спростуйте таке твердження: «Великі міста України прагнуть розміститися на берегах річок, притиска­ються до моря». Знайдіть винятки з цього правила. Спробуйте їх пояснити.

4) Складіть ментальну (уявну) карту «Найбільші міста України». На­малюйте її на окремому аркуші. Порівняйте свою карту з картою атласу «Населення» або «Адміністративно-територіальний устрій», виправте помилки. Поставте собі оцінку за виконану роботу.

5) Об'єднайте слова парами і розташуйте їх у логічній послідов­ності.

Кількість, природний, народжуваність, еміграція, приріст, імміграція, населення, смертність, статева, міське, структура, сільське.

(Кількість населення, природний приріст, народжуваність і смерт­ність, еміграція та імміграція, міське і сільське, статева структура.)

Варіант II

Дидактичні ігри

1) Учні класу об'єднуються у дві команди: одна — міські жителі, інша — сільські жителі.

Перший тур. Представники команд повинні описати особливості життя й побуту в місті (для міських жителів) і селі (сільські жителі). При цьому слід звернути увагу на переваги «свого» способу життя.

Другий тур. Представники команд розповідають про господарську діяльність населення в місті й селі.

Третій тур. Команди повинні охарактеризувати екологічну ситу­ацію в міському й сільському населеному пунктах.

Четвертий тур. У цьому турі беруть участь по одному представ­нику від кожної команди. їхнє завдання — переконати одне одного пере­їхати з міста в село і навпаки.

VI. Домашнє завдання

Соціогеографічний практикум

За завданням ріелтерської контори (фірма, що займається операціями з нерухомістю) вам необхідно оцінити житло з по­гляду купівлі-продажу, враховуючи такі соціально-економічні чинники:

1. Власне географічне положення об’єкта дослідження (буди­нок, квартира, садиба); центр чи окраїна населеного пункту; транспортна доступність (дорожче оцінюється житло по­близу станцій метро, транспортних розв’язок, тобто місць пересадок з одного виду транспорту на інший, відстань до роботи членів родини і вартість щоденних транспортних витрат).

2. Соціально-економічне оточення: наявність торговельних закладів (магазини, ринки), підприємств сфери послуг (пе­рукарні, аптеки, приймальні пункти хімчистки, пральні), школи, дитячого садка, поліклініки; близькість промислових підприємств та їхній вплив на довкілля; наявність зеленої зони, парку, лісу тощо, тобто місць відпочинку, для прогу­лянок з дітьми, облаштованість їх; комфортність і чистота двору, вулиці.

3. Характеристика житла: тип забудови, її вік, стан, поверхо­вість, кількість кімнат, забезпеченість ліфтом, телефоном, стан квартирних комунікацій (проводка, опалення, сантехнічні системи) і т. д.

Характеристику житла треба закінчити висновком з обґрун­тованою сумою вартості об’єкта дослідження. При цьому треба пам’ятати: чим більше місто, тим вища вартість житла. Дуже велике значення має також економічне благополуччя міста, тобто наявність робочих місць (наприклад, місто в Донбасі в ситуації економічної кризи чи передмістя столиці).

Завдання можна виконати у формі докладного оголошення про купівлю-продаж житла.

 

Категория: Географія | Добавил: Елена (07.11.2016)
Просмотров: 1342 | Рейтинг: 4.0/1
Всего комментариев: 0
avatar