Главная » Статьи » Меню сайту » Географія |
Урок №3 Системи розселення і розвиток поселень
Мета: пояснити суттєві ознаки понять «місто», «село», «урбанізація», «агломерація», «система розселення», зміни в системі розселення, соціальні проблеми в сільській місцевості; формувати навички роботи з картами атласу та настінною картою, вміння показувати найбільші міста України та розрізняти міста за функціями та людністю; оцінювати соціальні проблеми села; виховувати географічну культуру та розширювати світогляд учнів. Очікувані результати: називає та показує на карті міста-мільйонери та інші найбільші міста; визначає функції міст; пояснює причини змін у системі розселення; наводить приклади областей України з різним рівнем урбанізації; оцінює соціальні проблеми в сільській місцевості. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, статистичн відомості про частку міського та сільського населення про кількість населення окремих населених пунктів, Опорні поняття: місто, село, урбанізація, субурбанізація, агломерація система розселення. Географічна номенклатура: міста-мільйонери — Київ, Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Донецьк; міські агломерації — Донецько Макіївська, Київська, Харківська, Дніпропетровсько Дніпродзержинська, Горлівсько-Єнакіївська, Запорізь ка, Криворізька. Хід уроку І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Тестові завдання 1. Укажіть фактори, які безпосередньо впливають на кількість населення країни. А Географічне положення; Б природний і механічний рух населення; В забезпеченість природними ресурсами; Г розвиток промисловості й сільського господарства. 2.Укажіть назву області з найнижчою густотою населення. А Київська; Б Львівська; В Чернігівська; Г Вінницька. 3. Укажіть країну, де проживає найбільша західна діаспора українців. А США; Б Канада; В Росія; Г Аргентина. 4. Укажіть назву народу, кількість представників якого за останні двадцять років збільшилася в Україні більш ніж уп'ятеро. А Білоруси; Б молдавани; В євреї; Г кримські татари. 5. Установіть відповідність між народами, що проживають в Україні, іі особливостями їхнього розселення. 1. Росіяни 2. Білоруси 3.Угорці 4.Поляки А. В Автономній Республіці Крим вони становлять понад половину від усього населення, у Луганській, Донецькій, Харківській і Запорізькій областях — понад чверть. Проживають переважно в містах і селищах міського типу Б. Майже всі представники цього народу зосереджені в Закарпатті В. Понад половину представників цього народу живе в Житомирській, Хмельницькій та Львівській областях Г. Більшість представників цього народу живе в Чернівецькій та Одеській областях Д. Найбільша кількість представників цього народу зосереджена в містах Донецької області. Також вони проживають у Поліссі, східних і південних областях 6.Установіть відповідність між назвами народів та їхніми частками в національному складі населення України (за даними перепису 2001 р.). 1.Українці А. 0,2 % 2.Росіяни Б. 0,6 % 3.Євреї В. 77,8 % 4.Білоруси Г. 0,4 % А Б В Г Д. 17,3 % 7. Установіть послідовність назв адміністративно-територіальних одиниць залежно від частки українців у національному складі їхнього населення (починаючи з найбільшої). А Харківська область Б Автономна Республіка Крим В Львівська область Г Івано-Франківська область 8. Установіть послідовність назв держав залежно від кількості української діаспори (починаючи з найбільшої). А Молдова Б Узбекистан В Румунія Г Росія IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ Запитання 1) У якому населеному пункті ви живете? Що ви знаєте про історії його виникнення та особливості розвитку? 2) Якими є кількість і склад населення вашого населеного пункту? 3) Що ви знаєте про господарську діяльність та побут жителів вашої населеного пункту? 4) У чому полягають особливості способу життя в сільській місцевості? У місті? 5) Хто з ваших рідних переселився із села до міста?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Вам добре відомі слова: місто, населений пункт, селище, село, хутір .Людина знає і часто вживає їх у розмові, але не може точно сказати, щ означає те чи інше слово. Після сьогоднішнього уроку ви зможете відрізняти населені пункти одне від одного, називати їх характерні ознаки, зрозумієте закономірності, за якими розвиваються деякі з них, дізнаєтесь про особливості системи розселення України. ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. 1. Міське і сільське населення. Типи населених пунктів. Типи міст за розмірами та функціями Усе населення країни проживає в населених пунктах (поселеннях). Усі поселення пов’язані між собою різноманітними зв’язками й разом складають систему розселення. Розселення населення неоднакове в різних регіонах країни. Це залежить від багатьох чинників: від історичних подій минулого, виникнення та розміщення природних особливостей місцевості, виробництва та багатьох інших факторів. Результатом розселення людей є мережа населених пунктів. Завдання .За схемою дайте відповіді на питання. -Які типи поселень розрізняють? За якими ознаками виділяють міські та сільські населенні пункти. Що називають містом? селом? селищем міського типу?. Населеними пунктами називають забудовані земельні ділянки, як використовуються для постійного місця перебування людей. їх поділя ють на міські й сільські виходячи з господарської діяльності, яка пере важає (у сільських населених пунктах основною галуззю, як правило, і сільське господарство); кількості жителів (міста, як правило, більші за села); густоти населення (у міських поселеннях вона значно вища, ніяі у сільських); ступеня благоустрою (у міських поселеннях він вищий, ніж у сільських). В Україні серед сільських населених пунктів найпоширенішими є села й хутори. У них налічується 14 703 тис. жителів країни. Розповідь-пояснення вчителя. Робота з контурною картою Підпишіть на контурній карті назви найбільших міст України. Ігрова хвилинка. Чи знаєте ви міста й області України? Варіант 1. Учитель називає місто, учні повинні назвати область, до якої належить це місто. Варіант 2. Учитель називає область (республіку), а учні — найбільші міста та області, із якими межує ця область. Варіант 3. Учитель називає місто, у назві якого, наприклад, чотири літери — Ялта. Завдання учнів — якомога швидше підібрати назви міст, у яких кількість літер кожного разу збільшується на одну літеру. Наприклад: Ялта — Торез — Харків — Донецьк — Антрацит — Енергодар —.... Виграють ті учні, які без помилок складуть найбільший ланцюжок за тйкоротший час. 2.Урбанізація. В історії будь-якої країни спостерігався і продовжується безперервний процес підвищення ролі міст і зростання кількості міського населення. Цей процес називається урбанізацією. (Доказом динаміки цього процесу є співвідношення міського і сільського населення в Україні: 1959 р. — 46/54 %; 1979 — 61/39; 1994 — 68/32 %.) Завдання . Укажіть, про яке місто України йдеться: 1. Місто знаходиться в лісостеповій зоні на перехресті залізничних, автомобільних і річкових шляхів. Населення міста — понад 234 тис. чоловік. Засноване в 1571 р. Місто розташоване по обидва береги річки: на лівому — житлові квартали, а на правому — промисловий район. У цьому місті виготовляють автомобілі великої вантажопідйомності. На південь від міста — родовища залізної руди. (Кременчук) 2. Місто знаходиться в степовій зоні. Населення — понад 492 тис. чоловік. Засноване в XVI ст. як фортеця Кальміус. Місто-порт — найбільше на берегах цього моря. З 1948 по 1989 р. це місто мало іншу назву. У місті працюють два металургійних комбінати. (Маріуполь) 3. Місто стоїть на берегах річки, що є притокою Дністра. Перші згадки про нього відносяться до 1062 р. Населення — понад 99 тис. чоловік. Це промисловий (розвинуте машинобудування, легка і харчова галузі) і культурний центр. Центр міста («Старе місто») є історико-архітектурним заповідником. За кількістю пам’яток історії та культури (152) посідає третє місце в країні після Києва і Львова. (Кам’янець-Подільський) Завдання . Міста можуть розташовуватись як у вигляді одиночних центрів, так й у вигляді скупчень. З часом великі міста об’єднують навколо себе невеликі міста-супутники та найближчі села. Такі скупчення, системи міст називають агломераціями. За картосхемами визначте райони України. У колі позначено число жителів населеного пункту (у тис. чол.). Дайте характеристику міського розселення цих районів. Визначте назви міст, що є «центрами тяжіння». Завдання . Заповніть таблицю, скориставшись довідковими матеріалами й адміністративною картою атласу.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ. Варіант І Запитання та завдання 1) Назвіть суттєві ознаки понять: «село», «місто», «урбанізація», «агломерація», «система розселення». 2) Продовжте перелік важливих рис урбанізації: збільшення кількості міського населення, збільшення площ антропогенних ландшафтів; поширення міського способу життя; збільшення ролі міських поселень у системах розселення, розвиток агломерацій. 3) На основі аналізу карти «Адміністративно-територіальний устрій» підтвердьте або спростуйте таке твердження: «Великі міста України прагнуть розміститися на берегах річок, притискаються до моря». Знайдіть винятки з цього правила. Спробуйте їх пояснити. 4) Складіть ментальну (уявну) карту «Найбільші міста України». Намалюйте її на окремому аркуші. Порівняйте свою карту з картою атласу «Населення» або «Адміністративно-територіальний устрій», виправте помилки. Поставте собі оцінку за виконану роботу. 5) Об'єднайте слова парами і розташуйте їх у логічній послідовності. Кількість, природний, народжуваність, еміграція, приріст, імміграція, населення, смертність, статева, міське, структура, сільське. (Кількість населення, природний приріст, народжуваність і смертність, еміграція та імміграція, міське і сільське, статева структура.) Варіант II Дидактичні ігри 1) Учні класу об'єднуються у дві команди: одна — міські жителі, інша — сільські жителі. Перший тур. Представники команд повинні описати особливості життя й побуту в місті (для міських жителів) і селі (сільські жителі). При цьому слід звернути увагу на переваги «свого» способу життя. Другий тур. Представники команд розповідають про господарську діяльність населення в місті й селі. Третій тур. Команди повинні охарактеризувати екологічну ситуацію в міському й сільському населеному пунктах. Четвертий тур. У цьому турі беруть участь по одному представнику від кожної команди. їхнє завдання — переконати одне одного переїхати з міста в село і навпаки. VI. Домашнє завдання Соціогеографічний практикум За завданням ріелтерської контори (фірма, що займається операціями з нерухомістю) вам необхідно оцінити житло з погляду купівлі-продажу, враховуючи такі соціально-економічні чинники: 1. Власне географічне положення об’єкта дослідження (будинок, квартира, садиба); центр чи окраїна населеного пункту; транспортна доступність (дорожче оцінюється житло поблизу станцій метро, транспортних розв’язок, тобто місць пересадок з одного виду транспорту на інший, відстань до роботи членів родини і вартість щоденних транспортних витрат). 2. Соціально-економічне оточення: наявність торговельних закладів (магазини, ринки), підприємств сфери послуг (перукарні, аптеки, приймальні пункти хімчистки, пральні), школи, дитячого садка, поліклініки; близькість промислових підприємств та їхній вплив на довкілля; наявність зеленої зони, парку, лісу тощо, тобто місць відпочинку, для прогулянок з дітьми, облаштованість їх; комфортність і чистота двору, вулиці. 3. Характеристика житла: тип забудови, її вік, стан, поверховість, кількість кімнат, забезпеченість ліфтом, телефоном, стан квартирних комунікацій (проводка, опалення, сантехнічні системи) і т. д. Характеристику житла треба закінчити висновком з обґрунтованою сумою вартості об’єкта дослідження. При цьому треба пам’ятати: чим більше місто, тим вища вартість житла. Дуже велике значення має також економічне благополуччя міста, тобто наявність робочих місць (наприклад, місто в Донбасі в ситуації економічної кризи чи передмістя столиці). Завдання можна виконати у формі докладного оголошення про купівлю-продаж житла.
| |||||||||||||||||||||||||||||
Просмотров: 1431 | |
Всего комментариев: 0 | |