Главная » Статьи » Районне методоб'єднання вчителів географії » Районне методоб'єднання вчителів географії

Відкрита та безперервна освіта

Відкрита та безперервна освіта

Роль сучасного вчителя змінилась, оскільки сьогодні він далеко не єдине, а тим більше не головне джерело інформації для своїх учнів. Сьогодні школярі мають можливість черпати різноманітну інформацію з розмаїття підручників, посібників, телебачення, за допомогою комп'ютерних технологій, і незаперечним лідером у цьому списку є Інтернет.

Роль учителя полягає в тому, щоб навчити правильно працювати з цією інформацією, виділяти головне, робити висновки і, нарешті, застосовувати набуті знання в конкретних життєвих ситуаціях. Учитель повинен виховати компетентнісно орієнтовану особистість, здатну до самостійного життя. Також слід пам'ятати, що набуті знання «старіють», потребують оновлення й переосмислення.

Сьогодні держава встановлює для школи обов'язків стандарт академічних предметів і відповідний їм зміст, виділяючи для їх реалізації чітко окреслені час і місце. Роль учителя полягає в тому, щоб використовуючи стандарті, спеціально допущені Міністерством освіти і науки підручники та інші дидактичні матеріали, передавати цей обов'язковий академічний стандарт знань, умінь та навичок усім своїм учням. За таких умов зміст навчання зосереджується тільки на теоретико-практичних аспектах певного академічного предмету. Тому вчитель, як правило, не має жодного відношення до потреб розвитку й виховання конкретної дитини, він змушений передавати своїм учням тільки суто загальну академічну інформацію, здебільшого не розраховану на їх когнітивні вміння. Відсутність відповідних розумових умінь, у свою чергу, породжує відставання дитини в навчанні. Щоб подолати цю проблему, слід підходити до мети навчання, розвитку та виховання особистості на рівні конкретного учня. Саме з метою вирішення цієї проблеми слухачами інноваційної школи створювалися проекти певних навчальних процесів і проектор шкіл. Так, проект переможця Першої Відкритої школи Олександра Горулька (Тельманівська школа Тельманівського району) «Сільська школа - осередок духовної культури» засвідчив те, що молоді педагоги розуміють ці проблеми, творчо підходять до їх вирішення. Цікавими були проекти Оксани Ужакіної (Горлівська гімназія «Інтелект»), її робота «Проблеми на шляху до компетентності» надрукована в ««Педагогічній скарбниці Донеччини». Надзвичайно актуальна проблема здоров'я учнів креативно була розглянута Діаною Доколеною (Артемівська школа № 10) у проекті «Здоровий п'ятикласник». Адаптуватись у сучасному суспільств підлітку досить складно, якщо він не має певних компетентностей, що складають загалом життєву компетентність особистості. Проект Ірини Комісарової (Маріупольська школа № 57) «Школа ділового спілкування» ставить за мети допомогти підлітку реалізувати набуті знання в конкретних життєвих ситуаціях.

Усі проекти об'єднувала спільна ознака - школа на боці дитини. Якщо ми сьогодні не будемо прислухуватися до думки кожної конкретної дитини, то в майбутньому особистість, якою стане наш учень, не буде прислухуватися до нашої думки. Процес навчання повинен бути максимально наближеним до інтересів і проблем учнів. Виходячи з цієї точки зору, ми можемо говорити і про профільність у сучасній школі, яка є вираженням реалізації диференційованого й індивідуального підходу до навчання.

В. М. Лупанов зазначає, що в системі відкритої освіти суттєво змінюється роль і функції викладача, він зобов’язаний відносини з учнями чи студентами будувати на основі співпраці і взаємодопомоги Діяльність викладача при використанні інтернет-технологій зумовлює певні вимоги до його професійної компетентності: викладач повинен знати свій предмет і вміти вільно в зрозумілій формі викладати; уміти конструювати свої знання за допомогою освітніх технологій, формуючи мотивацію учнів/студентів до навчання за допомогою комп’ютерно-опосередкованої комунікації; проведення занять в режимі відкритої освіти потребує високого рівня психолого-педагогічних знань в області електронної педагогіки та певного рівня інформаційної культури; навчання повинно формувати особистісні і компетентнісні якості.

У сучасному українському педагогічному просторі активно поширюються ідеї про розширення освітніх можливостей, які надає відкрита освіта, зокрема наголошується, що: 1) з’явилися нові засоби навчання: стало можливо організовувати, вебінари, телеконференції і форуми за окремими предметами; створювати дошки оголошень і листи розсилки навчальних матеріалів; проводити консультації і роботу в чат-групі на довільну тематику; спілкуватися в режимі off-line (e-mail) і on-line (ICQ, Skype); 2) застосування ІКТ сприяє підвищенню рівня самоосвіти, мотивації навчальної діяльності; створює нові можливості для творчості, отримання і закріплення різних професійних навичок, адже при роботі у мережі Інтернет учні/студенти залучаються до активної пізнавальної діяльності; 3) у процесі навчання учні вчаться не лише набувати і застосовувати знання, але і знаходити необхідні для них засоби навчання та джерела інформації, уміти працювати з цією інформацією/відомостями; 4) реалізується інтегративний підхід до вивчення предмету і застосування комп’ютерних технологій; 5) електронні підручники, посібники, тестові програми, додаткова література, дозволяють по-новому будувати заняття за допомогою мультимедійних засобів; 6) сучасні засоби навчання та інформаційні технології надають можливість вчителю застосовувати проблемно орієнтований чи конструктивістський методи для індивідуалізації навчання і врахування навчального ритму кожного учня та для здійснення новими засобами контролю за успішністю учнів Зарубіжні та вітчизняні дослідники, які розглядали проблеми відкритої освіти погоджуються з тим, що провідною тенденцією розвитку системи відкритої освіти є створення єдиного інформаційно-освітнього простору, який розкриває діяльність віртуальних центрів і навчальних закладів з метою надання освітніх послуг населенню. Відкрита освіта має включати в себе всі структурні компоненти підсистем, що є мережею віртуальних університетів і представництв, і об’єднує на єдиних принципах низку різних навчальних закладів.

Висновки. Сьогодні відкрита освіта є важливою складовою інформатизації суспільства, вона показує послідовний перехід освітніх процесів з одного стану в інший, формування визначального інформаційного і комунікаційного базису розвитку освіти. Метою відкритої освіти є підготовка учнів, студентів (тих хто навчається) до повноцінної участі в суспільному і професійному житті в сучасних умовах інформаційного суспільства. Ознаками відкритої освіти є: гнучкість, якість, доступність, випереджувальний характер, креативність. Адже навчальний процес стає відкритим і творчим, забезпечується вільний доступ до інформаційних ресурсів, свобода вибору, індивідуалізований підхід, створені умови спільного творчого освоєння світу. Розвиток поняття «відкрита освіта» починається з дефініцій, що описують демократичний, індивідуалізований, гнучкий процес отримання знань, який забезпечується, перш за все, цілеспрямованою діяльністю вчителя та керівництва навчального закладу. На сучасному етапі застосування цього поняття у переважній більшості випадків пов’язується з ІКТ, зокрема хмарними технологіями, завдяки використанню яких і реалізується доступність, індивідуалізація та гнучкість навчання.

Можна констатувати, що з 2008 р. розпочато новий період інформатизації освітнього простору України – впровадження концепції відкритої освіти. Саме у системі відкритої освіти створені умови для: навчання протягом усього життя, доступності в отриманні знань, відповідності запитами і потребами особистості та суспільства, також, змінено відносини учасників освітньої діяльності.

 

Категория: Районне методоб'єднання вчителів географії | Добавил: Елена (03.04.2017)
Просмотров: 445 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar