Главная » Статьи » Вчитель року з біології 2017 » Цикл уроків "Кров і кровообіг"

БУДОВА І ФУНКЦІЇ СЕРЦЯ

Урок №1

Серце – джерело життя, початок всього, сонце мікрокосмосу, від якого залежить вся сила і свіжість організму. Ніщо не може замінити серця і взяти на себе його функції…

Вільям Гарвей,

 англійський фізіолог ХVІІ ст..

Тема уроку: БУДОВА І ФУНКЦІЇ СЕРЦЯ

Мета: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; познайомити учнів з особливостями будови серця та її зв'язок з функціям, що виконуються; ознайомити учнів з його основними механізмами, що регулюють роботу серця; розвивати вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати працелюбність, активність, формувати навички здорового способу життя.

Обладнання й матеріали:  комп’ютер, екран, проектор, мультимедійні презентації, фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати будову й функції серця.

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Розминка  « Впізнай себе»

У кожного в класі є друг або людина, з якою вам приємно спілкуватися.

Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань і досвіду учнів.

ГРА «Вірю – не вірю» (Інтерактивна технологія „Мозковий штурм”.)

На екрані комп’ютера запитання, на які учні відповідають словами “так” або “ні”.

1.Кров відноситься до сполучної тканини (так)

2.Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6л

3.Еритроцити – це без’ядерні клітини (так)

4.Еритроцити виконують дихальну функцію (так)

5.Переливання крові між людьми з її різними групами обов’язково закінчується смертю реципієнта (ні)

6.Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)

7.Лейкоцити виконують захисну функцію (так)

8.Кількість води в крові сягає 90 % (так)

9.До складу крові не входять органічні речовини (ні)

10.Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)

11.Імунітет – це здатність організму захиститись від генетично-сторонніх тіл (так)

12.Теорію імунітету розробив Іван Павлов (ні) Ілля Мечников

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й завдання уроку. Інтерактивний прийом «Зацікав»

Цікаво ! Кажуть, що у Наполеона був пульс 40 ударів за хвилину. Такий пульс навіть назвали «наполеонівським».

Мозковий штурм

Як ви думаєте це добре чи погано для людини ?

ГРА “Мікрофон”. Передаючи уявний мікрофон, учні висловлюють свою думку, даючи відповіді на запитання.

Питання до учнів?

А в чому ж полягає незвичайність цього пульсу?

Що ви знаєте про серце?

Повідомлення теми й завдання уроку.

Тема уроку: Будова й функції серця

Завдання уроку: ознайомитися з будовою серця; визначити як будова серця пов'язана з його виконуваними функціями; встановити які особливості будови серцевого м'яза; встановити як регулюється робота серця.

Як працює серце людини? (перегляд відеофільму)

Запропонувати учням розв’язати задачу:

Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків?

Рішення

70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.

3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок.

157,500 л х 6 уроков = 945,000 л крові перекачується за 6 уроків.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя.

Анатомія

Серце як цар, що живе і в убогій хатині,

і в палаці. Г. Сковорода.

Серце (лат. соr, греч. cardia) – м'язовий порожнистий орган конусоподібної форми. Форма серця визначається: віком, статтю, будовою тіла, здоров’ям, іншими факторами.

Серце – це центральний орган кровообігу, розташований у грудній порожнині.

Широка частина серця (основа) спрямована вгору й праворуч, вузька (верхівка) донизу й ліворуч.

2/3 серця розташовані в лівій частині грудної порожнини, 1/3 – у правій.

Маса серця в середньому складає лише 5 % від маси тіла людини (коливається в межах 250–360 г.)

   Серце вкрите тонкою й щільною оболонкою, яка утворює замкнутий мішок – навколосерцеву сумку (перикард)

Між серцем і навколосерцевою сумкою міститься рідина, яка зволожує серце й зменшує тертя об стінки перикарда при його скороченні.

Звичайно в нормі в перикардіальній сумці міститься близько

30 мл ексудату.

Будова серця (перегляд відеофільму).

Серце складається з двох частин – правої і лівої. Кожна частина має камери: передсердя і шлуночок. Права частина серця направляє венозну кров з правого шлуночка через легеневу артерію до легень, де вона збагачується киснем.

Потім артеріальна кров насичена киснем надходить до лівої частини серця – лівого передсердя та лівого шлуночка, звідки вирушає до всіх тканин організму.

Цікаво знати:

 1) З давніх часів питання кровообігу привертали увагу лікарів, мислителів, вчених. Ще Гіппократ та Аристотель, які жили 2500років тому, вивчали кровообіг. Вони твердили, що вени і артерії – дві самостійні системи, не сполучені між собою.

2) Великий вклад у наукове обгрунтування системи кровообігу зробив італійський вчений епохи Відродження Андреа Чезальпіні. Він склав загальну схему кровообігу, довів існування капілярів, вперше помітив що обмін газів відбувається в дрібних кровоносних судинах, які щільно підходять до легеневих пухирців.

3) Іспанський вчений Мігель Сервет відкрив мале коло кровообігу. Сміливий вчений виступив проти заборони церкви вивчати людський організм. У 1552 році він був спалений у Женеві.

4) Велике коло кровообігу відкрив англійський вчений Вільям Гарвей. Велика заслуга цього вченого полягає в тому, що він уперше продемонстрував схему кровообігу. Гарвей вивчив і використав для доведення кровообігу математику, механіку і гідравліку.

5) Італійський біолог і лікар Марчелло Мальпігі, один з основоположників мікроскопічної анатомії, відкрив капілярний кровообіг, розвинувши вчення Гарвея, у схемі якого не було капілярів. Завдяки зусиллям багатьох учених було створено повну картину кровообігу.

6) Четверо вчених були удостоєні визнання і високої честі: за їх науковий подвиг – відкриття кровообігу – їм було споруджено пам’ятники: у Мадриді – Мігелю Сервету, в Болоньї – Карло Руїні, в Пізі – Андреа Чезальпіні, в Англії – Вільяму Гарвею.

Клапани серця (перегляд відеофільму).

Передсердя й шлуночки поєднуються між собою отворами, на краях яких розташовані стулчасті клапани серця.

Клапани відкриваються тільки в один бік шлуночків і тому пропускають кров в одному напрямку: із передсердь до шлуночків. Відкриватися в бік передсердя стулкам клапанів заважають сухожильні нитки, що відходять від країв клапанів і прикріплюються до м'язових виступів шлуночків. У лівій частині серця міститься двостулковий клапан, а у правій – тристулковий. У місці виходу зі шлуночків легеневого стовбура й аорти розташовані серпасті клапани у вигляді трьох кишеньок, що перешкоджають рухові крові назад.

Робота учнів у групах.

Проблемні завдання, над якими працюють групи.

Користуючись підручником і зошитом зробити підписи.

Зробити висновки: Яку функцію виконує серце, маючи таку будову?

   Анатомія серця людини

1 Праве передсердя

2 Ліве передсердя

3 Верхня порожниста вена

4 Аорта

5 Легеневі артерії

6 Легеневі вени

7 Двостулковий клапан

8 Аортальний клапан

9 Лівий шлуночок

10 Правий шлуночок

11 Нижня порожниста вена

12 Тристулковий клапан

13 Клапан легеневого стовбура

Білі стрілки вказують нормальний потік крові.

Висновок: рух крові в серці відбувається тільки в одному напрямку, клапани перешкоджають зворотному руху крові.

Будова стінок серця

Стінки камер відрізняються за товщиною.

Товщина лівого шлуночка в 2,5–3 рази товще стінок правого.

Стінки серця складаються з серцевий м'язових волокон : епікарду – зовнішнього сполучнотканинного, вкритого одношаровим епітелієм; міокарда - середнього, мязового; ендокарда – внутрішнього епітеліального.

Ембріологія серця

Серцево-судинна система ембріона починає розвиватися в середині третього тижня внутрішньоутробного періоду.

Свій початок серце бере з об'єднання двох зачатків, які утворюють серцеву трубку, в якій уже наявні характерні для серця тканини.

Ендокард формується з мезенхіми, а міокард і епікард - із вісцеральних листків мезодерми.

 Питання до учнів:

    Чому стінка лівого шлуночка товща від стінки правого?

(Відповідь учнів: з лівого шлуночка серце виштовхує кров у велике коло кровообігу до всіх органів і тканин тіла людини. Виконує більшу роботу з перекачування крові, тому має товщі стінки.)

«Критичне мислення» Самостійна обробка інформації з підручника § 23 с.73 підпункт «Властивості міокарда» передбачає із застосуванням методики позначок.

Позначки:

V – інформація, яку ви знаєте;

+ – нова інформація;

?! – інформація, яка вас здивувала і зацікавила.

Які ж фізіологічні особливості має серцевий м’яз?

Серцевому м’язу властиві такі фізіологічні особливості, як збудливість, скоротливість, провідність і автоматизм. Збудливість – здатність серцевого м’яза збуджуватися від різних подразників, що мають фізичну або хімічну природу. У нормальному стані серцевий м’яз збуджується під дією спеціалізованих клітин. Провідність – збудження, яке виникло, поширюється по всьому серцевому м’язу. Скоротливість – це здатність скорочуватися, що притаманна всім типам м’язової тканини. Серце може мимовільно ритмічно скорочуватися.

Автоматія серця – це здатність серця ритмічно скорочуватися без зовнішніх подразнень під впливом імпульсів, які виникають у ньому самому.

Автоматія серця (перегляд відеофільму).

У серці людини джерелом автоматизму є особливі м’язові клітини. Вони розташовані у різних відділах серця. У здоровому серці людини головним центром зародження автоматичних імпульсів є м’язові клітини, розташовані в правому передсерді.

Серце, що працює автоматично, створює слабкі біоелектричні сигнали, які йдуть по всьому тілу. В 1903 році голландський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису еелектричних

сигналів у серці – електрокардіограф. Якщо зафіксувати ці сигнали від шкіри рук і ніг, а також від поверхні грудної клітки, то вийде електрокардіограма. Електрокардіограма відображає стан серцевого м’яза й служить важливим показником його діяльності.

Кровопостачання серця   (перегляд відеофільму).

Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує постійного надходження кисню та поживних речовин.

Обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини.

На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів. Кровопостачання серця здійснюється коронарними, або вінцевими, артеріями.

За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 350 л крові.

Історія

Кров людська - не водиця,

її проливати не годиться. Г. Сковорода.

Доведіть, використовуючи знання попередніх уроків, що кров людська не водиця.

Довгий час кров визнавали за могутню і виняткову силу: кров'ю скріплювали священні клятви; жерці змушували своїх дерев'яних ідолів „плакати кров'ю"; древні греки приносили кров у жертву своїм богам.

Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Гіппократ, давньогрецький лікар призначав душевнохворим пити кров здорових людей. Він думав, що кров здорових людей - здорова душа.

Мозковий штурм

З давніх-давен люди намагалися переливати кров. Вважалося, якщо кров молодої, хороброї людини перелити старцю, то він стане молодим. Папа Римський Інокентій VIII обтяжений роками велів взяти кров трьох юнаків. Результат був приголомшеним: загинули всі. Чому?

Французька королева Марія Медичі наважилася пити людську кров, щоб запобігти хворобам та старості. Однак зміцнення королева-кровопивця не знайшла. Чому?

Пригадаємо, відомий історичний факт: грецький воїн-вісник подолав відстань у 42км 195м від Марафона до Афін за Згод „Радуйтеся, афіняни, ми перемогли", - вигукнув він і впав замертво. Чому?

Людина фізично була неготова для подолання такої відстані. Потрібно вміти тренувати своє тіло та серце.

V. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Доповни речення»

М'язовий порожнистий орган конусоподібної форми – серце.

Серце міститься в навколосерцевій сумці, що утворена сполучною тканиною. У праве передсердя по верхній і нижній порожнистих венах кров надходить від усіх частин тіла.

Зворотному руху крові перешкоджають клапани. Між лівими передсердям і шлуночком розташований двостулковий клапан, а тристулковий клапан міститься між правими передсердям і шлуночком.

VІ. Підсумки і узагальнення

Завдання . Поясніть вислови

  • «Гаряче серце»
  • «М’яке серце»
  • «Серце кров’ю обливається»
  • «Вирвати із серця»
  • «Відірвати від серця»
  • «Кам’яне серце»
  • «Серце в п’ятах»
  • «Серце віддав би»
  • «Серце з перцем»
  • «Серце обірвалось»

 

VІІ. Оцінювання і самооцінювання учнів.

Відкритий мікрофон.

(пропонуємо учням оцінити свою роботу на уроці, висловити свої думки, дати відповіді на запитання)

Ми вивчили…

Ми навчилися…

Нас зацікавило…

Найбільші труднощі я відчув…..

Я змінив своє ставлення до….

На наступному уроці я хочу….

 

Діти, на початку уроку ми поставили проблемні питання.

Що ви знаєте про серце? (Так, на це запитання ми можемо відповісти)

А в чому ж полягає незвичайність пульсу Наполеона?

Чи вистачає у нас здобутих знань на цьому уроці, щоб відповісти на ці запитання?

Не вистачає? Так. На наступному уроці ми продовжимо вивчати. І тема нашого наступного уроку СУДИННА СИСТЕМА. РУХ КРОВІ ПО СУДИНАХ. ВЕЛИКЕ І   МАЛЕ КОЛА КРОВООБІГУ. Для найдопитливіших і нетерплячих називаю адресу Інтернет-ресурсів:

http://serdechko.org.ua/anatomia.php

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

1.Опрацювати параграф «Органи кровообігу. Серце» (початковий і середній рівень).

2. Серце працює упродовж усього життя без зупинки. Поясніть, у чому причина такої працездатності серця та його м'язів? (достатній рівень).

3. Скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя». Групи учнів повинні прорекламувати заняття фізичними вправами та їх вплив на покращення і зміцнення серцевого м’яза (високий рівень).

 

„Наш організм розрахований на 120років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося".

К. Купер, американський лікар.

 

 

 

 

 

10 цікавих фактів про серце.

  1. Серце дорослої середньостатистичної людини робить за хвилину 72 удари, за день - 100 000 ударів, за рік - 36,5 млн. ударів, а протягом усього життя близько 2,5 млрд. ударів.  
  2. Кран на кухні повинен бути повністю відкритий протягом 45 років, щоб еквівалентно показати кількість крові, яку перекачує серце звичайної людини за життя.  
  3. Обсяг крові, що перекачується серцем за хвилину, може змінюватись в діапазоні від 5 до 30 літрів.  
  4. За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її б вистачило машині, щоб проїхати 32 км. А за життя людини цієї енергії виробляється стільки, що машині б вистачило з'їздити на Місяць і назад.  
  5. Через те, що серце може виробляти свої електронні імпульси, воно може функціонувати і битися, якщо навіть буде відокремлене від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.  
  6. Наше серце починає битися через чотири тижні після зачаття.  
  7. Серце постачає кров у майже всі 75 трильйонів клітин людського організму, кровоносні судини відсутні лише в рогівці ока.  
  8. 5,7 млн. літрів - такий обсяг усієї крові перекачаної за середньостатистичне людське життя.  
  9. У стані спокою крові потрібно: 6 секунд, щоб дійти від серця до легень і назад; 8 секунд від серця до мозку і назад та близько 16 секунд, щоб дістатися до пальців і повернуться назад.  
  10. Жіноче серце б'ється набагато частіше, ніж чоловіче. Жіноче серце робить за хвилину близько 78 ударів, а чоловіче всього - 70.  

 

 

 

 

Категория: Цикл уроків "Кров і кровообіг" | Добавил: Елена (23.11.2016)
Просмотров: 935 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar